Parlamentul Romaniei

 
Lege nr. 486/2006

din 27/12/2006
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1043 din 29/12/2006

a bugetului de stat pe anul 2007


 

    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

   CAPITOLUL I
  Dispozitii generale

   Art. 1. - Obiectul prezentei legi il constituie stabilirea volumului veniturilor si a structurii acestora, pe capitole si subcapitole, al cheltuielilor pe destinatii si pe ordonatori principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, creditelor externe, fondurilor externe nerambursabile, precum si pentru sumele alocate din venituri proprii, pentru anul 2007.
   Art. 2. - (1) Sinteza bugetului de stat pe anul 2007, detaliata la venituri pe capitole si subcapitole, iar la cheltuieli, pe capitole, subcapitole, paragrafe si titluri, este prevazuta in anexa nr. 1.
   (2) Bugetul de stat pe anul 2007 se stabileste la venituri in suma de 55.575,5 milioane lei, iar la cheltuieli in suma de 64.630,4 milioane lei, cu un deficit de 9.054,9 milioane lei.
   (3) Sinteza cheltuielilor bugetare pe anul 2007, pe surse de finantare, cu detalierea pe parti, capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole si alineate, dupa caz, este prevazuta in anexa nr. 2.
   (4) Bugetele ordonatorilor principali de credite si anexele la acestea sunt prevazute in anexa nr. 3.
   (5) Se interzic retinerea si utilizarea de catre ordonatorii de credite finantati integral din bugetul de stat a oricaror venituri proprii care nu sunt prevazute in anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite.

   CAPITOLUL II
  Structura veniturilor bugetului de stat

   Art. 3. - Veniturile bugetului de stat pe anul 2007 sunt in suma de 55.575,5 milioane lei si se prezinta astfel:
   
                                                                - milioane lei -
----------------
VENITURI - TOTAL 55.575,5
din care:
1. Venituri curente 55.496,3
din acestea:
a) Venituri fiscale 52.185,9
din care:
a1) Impozit pe venit, profit si castiguri din 11.783,4
capital de la persoane juridice din care:
- impozit pe profit 10.382,0
a2) Impozit pe venit, profit si castiguri de la 2.186,7
persoane fizice din care:
- impozit pe venit si salarii 13.041,5
- cote defalcate din impozitul pe venit (se scad) -10.854,8
a3) Impozite si taxe pe bunuri si servicii 36.415,8
din care:
- taxa pe valoarea adaugata 35.487,0
- sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata (se scad) -12.767,9
- accize 12.402,0
a4) Impozit pe comertul exterior si tranzactiile internationale 1.596,2
a5) Alte impozite si taxe fiscale 203,8
b) Contributii de asigurari 352,0
c) Venituri nefiscale 2.958,4
2. Venituri din capital 74,3
3. Incasari din rambursarea imprumuturilor acordate 4,9
   CAPITOLUL III
  Regimul si destinatiile cheltuielilor bugetului de stat

   Art. 4. - Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2007, in suma de 64.630,4 milioane lei, in structura economica, se prezinta astfel:
   
                                                                - milioane lei -
----------------
CHELTUIELI - TOTAL 64.630,4
din care:
1. Cheltuieli curente 54.122,6
din acestea:
a) Cheltuieli de personal 12.271,0
b) Bunuri si servicii 5.255,8
c) Dobanzi 2.992,9
d) Subventii 3.812,3
e) Fonduri de rezerva 140,7
f) Transferuri intre unitati
ale administratiei publice 7.342,1
g) Alte transferuri 10.602,2
h) Asistenta sociala 10.709,8
i) Alte cheltuieli 995,8
2. Cheltuieli de capital 7.820,7
3. Imprumuturi 6,2
4. Rambursari de credite 2.680,9
din acestea:
a) Rambursari de credite externe 2.670,1
b) Rambursari de credite interne 10,8
   Art. 5. - (1) Ordonatorii principali de credite au obligatia sa se incadreze in cheltuielile de personal, numarul maxim de posturi si in structura posturilor prevazute pentru fiecare in anexa nr. 3.
   (2) In bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale sunt prevazute si sumele aferente cresterilor salariale ce se vor acorda in anul 2007 in conditiile stabilite prin lege, cu exceptia institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala, care vor acorda cresterile salariale din bugetele aprobate acestora. Aceste sume se vor repartiza pe ordonatori principali de credite in cursul anului prin hotarare a Guvernului, in functie de executia bugetara si de necesitatile de finantare.
   Art. 6. - (1) Cheltuielile pentru servicii publice generale, finantate de la bugetul de stat pe anul 2007, se stabilesc in suma de 13.398,0 milioane lei, din care: 1.861,2 milioane lei cheltuieli de personal, 1.206,3 milioane lei bunuri si servicii, 1.704,9 milioane lei dobanzi, 140,7 milioane lei fonduri de rezerva, 562,9 milioane lei transferuri intre unitati ale administratiei publice, 7.296,6 milioane lei alte transferuri, 109,1 milioane lei alte cheltuieli, 248,2 milioane lei cheltuieli de capital si 268,1 milioane lei rambursari de credite.
   (2) Cheltuielile pentru servicii publice generale pe capitole de cheltuieli sunt in suma de 6.928,8 milioane lei pentru autoritati publice si actiuni externe, 1.697,4 milioane lei pentru cercetare fundamentala si cercetare-dezvoltare-inovare, 2.233,3 milioane lei pentru alte servicii publice generale, 2.468,5 milioane lei pentru tranzactii privind datoria publica si imprumuturi si 70,0 milioane lei transferuri cu caracter general intre diferite nivele ale administratiei.
   (3) Administratia Prezidentiala poate sa deconteze, in limitele prevazute de dispozitiile legale, cheltuielile de transport, cazare si alte cheltuieli pentru membrii delegatiilor oficiale, reprezentantii unor institutii si reprezentantii mass-media care nu sunt salariatii Administratiei Prezidentiale si care il insotesc pe Presedintele Romaniei in vizitele pe care le efectueaza in tara si in strainatate.
   Art. 7. - (1) Cheltuielile pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala, finantate de la bugetul de stat pe anul 2007, se stabilesc in suma de 14.626,9 milioane lei, din care: 8.990,8 milioane lei cheltuieli de personal, 2.039,2 milioane lei bunuri si servicii, 136,0 milioane lei dobanzi, 671,3 milioane lei transferuri intre unitati ale administratiei publice, 117,9 milioane lei alte transferuri, 41,1 milioane lei asistenta sociala, 1,6 milioane lei alte cheltuieli, 2.066,9 milioane lei cheltuieli de capital si 562,1 milioane lei rambursari de credite.
   (2) Cheltuielile pentru aparare sunt in suma de 5.388,4 milioane lei, iar cheltuielile pentru ordine publica si siguranta nationala sunt in suma de 9.238,5 milioane lei.
   Art. 8. - (1) Cheltuielile social-culturale, finantate de la bugetul de stat pe anul 2007, se stabilesc in suma de 23.097,7 milioane lei, din care: 929,3 milioane lei cheltuieli de personal, 1.446,6 milioane lei bunuri si servicii, 117,2 milioane lei dobanzi, 4.287,8 milioane lei transferuri intre unitati ale administratiei publice, 177,0 milioane lei alte transferuri, 10.668,7 milioane lei asistenta sociala, 842,0 milioane lei alte cheltuieli, 4.343,8 milioane lei cheltuieli de capital, 0,2 milioane lei imprumuturi si 285,1 milioane lei rambursari de credite.
   (2) Cheltuielile social-culturale pe capitole de cheltuieli sunt in suma de 8.220,5 milioane lei pentru invatamant, 2.124,3 milioane lei pentru sanatate, 1.197,1 milioane lei pentru cultura, recreere si religie si 11.555,8 milioane lei pentru asigurari si asistenta sociala.
   (3) Sumele pentru sprijinirea organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, pentru finantarea de proiecte si programe interetnice si de combatere a intolerantei si pentru proiecte de comunicare, informare publica si promovarea intereselor romanesti peste hotare, precum si pentru finantarea unor actiuni cu caracter social-cultural sunt prevazute in anexa la bugetul Secretariatului General al Guvernului, iar modul de repartizare si utilizare a acestora se aproba prin hotarare a Guvernului.
   (4) In bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii la capitolul "Invatamant" sunt prevazute, pentru unitatile de invatamant preuniversitar de stat, sume pentru: achizitionarea de mijloace pentru transportul elevilor, edificarea si construirea de campusuri scolare, dotarea cu mobilier scolar, infiintarea si modernizarea unor scoli de arte si meserii, continuarea procesului de informatizare, asigurarea utilitatilor de natura investitiilor, dotarea bibliotecilor scolare cu carti si material didactic, dotarea laboratoarelor scolare, dotarea scolilor cu echipament sportiv, dotarea unitatilor conexe, alte dotari specifice invatamantului, granturi pentru educatie, reforma educatiei timpurii, precum si pentru reparatii capitale.
   Art. 9. - (1) Cheltuielile pentru servicii si dezvoltare publica, locuinte, mediu si ape, finantate de la bugetul de stat pe anul 2007, se stabilesc in suma de 2.018,0 milioane lei, din care: 114,5 milioane lei cheltuieli de personal, 124,2 milioane lei bunuri si servicii, 200,1 milioane lei dobanzi, 23,7 milioane lei subventii, 322,8 milioane lei transferuri intre unitati ale administratiei publice, 195,0 milioane lei alte transferuri, 0,1 milioane lei alte cheltuieli, 698,1 milioane lei cheltuieli de capital si 339,5 milioane lei rambursari de credite.
   (2) Cheltuielile pentru servicii si dezvoltare publica, locuinte, mediu si ape, pe capitole de cheltuieli, sunt in suma de 1.463,9 milioane lei pentru locuinte, servicii si dezvoltare publica si 554,1 milioane lei pentru protectia mediului.
   Art. 10. - (1) Cheltuielile din bugetul de stat pentru actiuni economice se stabilesc in suma de 11.489,7 milioane lei, din care: 375,2 milioane lei cheltuieli de personal, 439,5 milioane lei bunuri si servicii, 834,6 milioane lei dobanzi, 3.788,6 milioane lei subventii, 1.497,3 milioane lei transferuri intre unitati ale administratiei publice, 2.815,6 milioane lei alte transferuri, 43,0 milioane lei alte cheltuieli, 463,8 milioane lei cheltuieli de capital, 6,0 milioane lei imprumuturi si 1.226,1 milioane lei rambursari de credite.
   (2) Cheltuielile pentru actiuni economice, pe capitole de cheltuieli, sunt in suma de 1.225,5 milioane lei pentru actiuni generale economice, comerciale si de munca, 641,4 milioane lei pentru combustibili si energie, 506,3 milioane lei pentru industria extractiva, prelucratoare si constructii, 3.729,8 milioane lei pentru agricultura, silvicultura, piscicultura si vanatoare, 5.197,1 milioane lei pentru transporturi, 28,0 milioane lei pentru comunicatii, 80,7 milioane lei pentru cercetare-dezvoltare-inovare in domeniul economic si 80,9 milioane lei pentru alte actiuni economice.
   (3) Cheltuielile destinate activitatilor de sustinere si promovare a exportului, a mediului de afaceri romanesc si a tranzactiilor internationale cuprinse in bugetul de stat, in suma de 334,9 milioane lei, se vor utiliza conform prevederilor Legii nr. 96/2000 privind organizarea si functionarea Bancii de Export-Import a Romaniei EXIMBANK - S.A., republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
   Art. 11. - La partea de cheltuieli a bugetului de stat se stabilesc si se utilizeaza, pe baza de hotarari ale Guvernului:
   a) Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, in suma de 128,7 milioane lei, care se foloseste pentru finantarea unor cheltuieli urgente sau neprevazute aparute in timpul exercitiului bugetar;
   b) Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, in suma de 12,0 milioane lei, care se utilizeaza pentru finantarea unor actiuni urgente in vederea inlaturarii efectelor unor calamitati naturale si sprijinirii persoanelor fizice sinistrate.
   Art. 12. - Cheltuielile pentru dobanzi se stabilesc in suma de 2.992,9 milioane lei, din care:
   a) 852,2 milioane lei dobanzi aferente datoriei publice interne;
   b) 2.108,0 milioane lei dobanzi aferente datoriei publice externe;
   c) 32,7 milioane lei alte dobanzi.

   CAPITOLUL IV
  Dispozitii referitoare la bugetele locale

   Art. 13. - Din taxa pe valoarea adaugata se aloca 12.767,9 milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale, din care:
   a) 1.315,6 milioane lei pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judetelor, potrivit anexei nr. 4;
   b) 8.368,2 milioane lei pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, potrivit anexei nr. 5;
   c) 741,6 milioane lei pentru retehnologizarea, modernizarea si dezvoltarea sistemelor centralizate de producere si distributie a energiei termice, care se vor repartiza pe unitati administrativ-teritoriale, prin hotarare a Guvernului, in conditiile prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2004 pentru adoptarea unor masuri privind furnizarea energiei termice populatiei, pentru incalzirea locuintei si prepararea apei calde de consum, prin sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 430/2004, cu modificarile ulterioare;
   d) 457,8 milioane lei destinate finantarii cheltuielilor privind drumurile judetene si comunale, prevazute in anexa nr. 6, a caror repartizare, pe unitati administrativ-teritoriale, se face in functie de lungimea si starea tehnica a acestora, prin hotarare, de catre consiliul judetean, dupa consultarea primarilor;
   e) 1.544,7 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, prevazute in anexa nr. 7, care se repartizeaza pe unitati administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale;
   f) 340,0 milioane lei pentru finantarea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spatiul rural, care se vor repartiza pe judete si pe proiecte eligibile prin hotarare a Guvernului, potrivit prevederilor art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spatiul rural, cu modificarile ulterioare.
   Art. 14. - (1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata, prevazute la art. 13 lit. a), sunt destinate finantarii:
   a) sistemului de protectie a copilului;
   b) centrelor de asistenta sociala a persoanelor cu handicap;
   c) drepturilor privind acordarea de produse lactate si de panificatie pentru elevii din clasele I-IV din invatamantul de stat si pentru copiii prescolari din gradinitele de stat cu program normal de 4 ore;
   d) cheltuielilor aferente invatamantului special;
   e) institutiilor de cultura descentralizate incepand cu anul 2002;
   f) platii contributiilor pentru personalul neclerical angajat in unitatile de cult din tara;
   g) serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor de sub autoritatea consiliilor judetene;
   h) ajutoarelor de stat regionale acordate in temeiul Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru administratiile zonelor libere aflate sub autoritatea consiliilor judetene.
   (2) In situatiile in care contractarea produselor lactate si de panificatie se face si de catre consiliile locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, consiliul judetean va repartiza sume cu aceasta destinatie unitatilor administrativ-teritoriale respective.
   (3) Sumele pentru asigurarea contributiilor pentru personalul neclerical se includ in bugetul propriu al judetului, iar plata se face prin centrele de cult de care apartine acesta. Institutiile de cultura care au trecut in finantarea autoritatilor administratiei publice locale incepand cu anul 2002 sunt prevazute in anexa nr. 5 la Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
   (4) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata, prevazute la art. 13 lit. b), sunt destinate finantarii:
   a) cheltuielilor de personal, burselor si obiectelor de inventar ale institutiilor sau ale unitatilor de invatamant preuniversitar de stat;
   b) drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav;
   c) ajutorului social si a ajutorului pentru incalzirea locuintei cu lemne, carbuni si combustibili petrolieri;
   d) serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si Consiliului General al Municipiului Bucuresti;
   e) ajutoarelor de stat regionale acordate in temeiul Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru administratiile zonelor libere aflate sub autoritatea consiliilor locale;
   f) cheltuielilor creselor;
   g) cheltuielilor descentralizate la nivelul sectoarelor si municipiului Bucuresti, respectiv pentru: sistemul de protectie a copilului, centrele de asistenta sociala a persoanelor cu handicap, drepturile privind acordarea de produse lactate si de panificatie pentru elevii din clasele I-IV din invatamantul de stat si pentru copiii prescolari din gradinitele de stat cu program normal de 4 ore, invatamantul special, institutiile de cultura descentralizate, incepand cu anul 2002, si plata contributiilor pentru personalul neclerical angajat in unitatile de cult.
   (5) Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adaugata prevazute la alin. (4) pe comune, orase, municipii si sectoarele municipiului Bucuresti, dupa caz, se face prin decizie a directorului directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa consultarea consiliului judetean si a primarilor, si cu asistenta tehnica de specialitate a inspectoratului scolar sau a directiei de munca, solidaritate sociala si familie, dupa caz, in functie, de regula, de numarul de beneficiari ai serviciilor respective.
   (6) Pentru finantarea cheltuielilor prevazute la art. 13, pe langa sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata, autoritatile administratiei publice locale pot aloca si sume din bugetele locale ale acestora.
   (7) Numarul maxim de posturi finantate pentru personalul neclerical din unitatile de cult este prevazut in anexa nr. 8.
   (8) Din bugetele locale se finanteaza si cheltuielile aferente facilitatilor de transport feroviar pe liniile interne pentru personalul didactic preuniversitar, potrivit prevederilor art. 107 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare.
   Art. 15. - (1) In anul 2007 se acorda transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale, in suma de 70,0 milioane lei, pentru investitii finantate partial din imprumuturi externe la a caror realizare contribuie si Guvernul, potrivit legii.
   (2) Ministerul Finantelor Publice repartizeaza transferurile respective pe judete si pe municipiul Bucuresti si, in cadrul acestora, pe unitati administrativ-teritoriale, pentru finantarea unor proiecte de investitii care beneficiaza de imprumuturi externe, potrivit acordurilor de imprumut incheiate cu organismele financiare internationale.
   (3) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, care beneficiaza de transferuri din bugetul de stat pentru investitii finantate partial din imprumuturi externe, au obligatia sa analizeze lunar executia lucrarilor de investitii si, in situatia constatarii de fonduri disponibile, sa propuna Ministerului Finantelor Publice reintregirea transferurilor de la bugetul de stat, prevazute in pozitie globala.
   Art. 16. - Categoriile de venituri si cheltuieli aferente bugetelor locale pe anul 2007 sunt prevazute in anexa nr. 9.

   CAPITOLUL V
  Dispozitii referitoare la bugetul Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate

   Art. 17. - (1) Veniturile si cheltuielile bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pe anul 2007, constituit in baza prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prevazute in anexa nr. 10.
   (2) Prevederile art. 26 se aplica si bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
   (3) Ordonatorul principal de credite are obligatia sa se incadreze in cheltuielile de personal, numarul maxim de posturi si in structura posturilor prevazute in anexa nr. 10/04.

   CAPITOLUL VI
  Responsabilitati in aplicarea legii

   Art. 18. - Guvernul poate aproba prin hotarare modificari in structura si intre ordonatorii principali de credite, cu incadrarea in nivelul total al cheltuielilor din credite externe prevazute in anexa nr. 2, in functie de derularea programelor de imprumut extern, aprobate potrivit legii.
   Art. 19. - Se interzice ordonatorilor principali de credite redistribuirea creditelor bugetare de la obiectivele de investitii in continuare, respectiv de la obiectivele de investitii noi la pozitia "Alte cheltuieli de investitii", cuprinse in programele de investitii publice, anexa la bugetele acestora.
   Art. 20. - (1) In bugetele ordonatorilor principali de credite sunt prevazute, dupa caz, si sumele reprezentand contributia Guvernului Romaniei la realizarea programelor si proiectelor cu finantare internationala.
   (2) Ordonatorii principali de credite au obligatia ca, in cadrul creditelor bugetare aprobate pe anul 2007, sa asigure integral si cu prioritate fondurile necesare reprezentand componenta locala aferenta derularii programelor si proiectelor cu finantare internationala, precum si fondurile necesare finantarii angajamentelor asumate prin documentele privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.
   (3) Se interzice ordonatorilor principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare de la titlul "Transferuri intre unitati ale administratiei publice", alineatele "Transferuri privind contributii de sanatate pentru persoanele care executa pedepse privative de libertate sau arest preventiv" si "Transferuri privind contributii de sanatate pentru persoanele aflate in concediu pentru cresterea copilului" la celelalte alineate si articole de cheltuieli ale aceluiasi capitol sau la alte capitole bugetare.
   (4) Se interzice ordonatorilor principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare de la titlul "Alte transferuri", alineatele "Programe cu finantare rambursabila", "Programe comunitare", "Programe PHARE si alte programe cu finantare nerambursabila", "Programe ISPA", "Programe SAMTID", "Programe SAPARD", "Programe FEDR", "Programe FSE", "Programe FC", "Programe FEADR", "Programe FEGA" si "Programe FEP", la celelalte alineate si articole de cheltuieli ale aceluiasi capitol sau la alte capitole bugetare.
   (5) Din sumele prevazute in bugetele ordonatorilor principali de credite la alineatele "Programe comunitare", "Programe PHARE si alte programe cu finantare nerambursabila", "Programe ISPA", "Programe SAMTID", "Programe SAPARD", "Programe FEDR", "Programe FSE", "Programe FC", "Programe FEADR", "Programe FEGA" si "Programe FEP", pentru cofinantarea actiunilor se pot efectua cheltuieli curente si de capital pentru derularea corespunzatoare a obiectivelor cuprinse in aceste programe.
   (6) Sumele reprezentand contributia Guvernului la realizarea obiectivelor de investitii cu finantare externa de la titlul "Alte transferuri", alineatul "Investitii ale agentilor economici cu capital de stat", si de la titlul "Active nefinanciare" nu pot fi redistribuite la alte obiective de investitii.
   (7) In conditiile prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, in cursul intregului an, ordonatorii principali de credite pot efectua virari de credite bugetare intre titlurile si articolele de cheltuieli din cadrul aceluiasi capitol sau de la alte capitole pentru asigurarea:
   a) platii la scadenta a contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene, a cotizatiilor si contributiilor la organisme internationale, la organisme financiar-bancare internationale, a rambursarilor de credite externe, dobanzilor si a altor costuri aferente creditelor externe, precum si derularii corespunzatoare a programelor finantate din fonduri comunitare, a programelor cu finantare rambursabila si a programelor PHARE, ISPA, SAMTID si SAPARD;
   b) sumelor necesare achitarii debitelor datorate bugetului Comunitatii Europene, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate Romaniei de catre Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare aferente acestora, aprobata prin Legea nr. 22/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand majorarile de intarziere.
   (8) Ministerul Finantelor Publice poate efectua in cursul intregului an virari de credite bugetare intre alineatele articolului bugetar "Contributia Romaniei la bugetul Uniunii Europene".
   (9) Se interzice ordonatorilor principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare de la titlul "Rambursari de credite" la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiasi capitol sau la alte capitole bugetare.

   CAPITOLUL VII
  Dispozitii finale

   Art. 21. - (1) Cheltuielile privind despagubirile, inclusiv cele provenite din aplicarea legislatiei privind creantele fiscale administrate de Ministerul Finantelor Publice si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, alte daune stabilite ca fiind datorate de Ministerul Finantelor Publice si de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in nume propriu sau in reprezentarea interesului statului, pe baza hotararilor definitive ale instantelor judecatoresti, precum si obligatiile banesti ale statului roman, nascute din aplicarea Conventiei europene a drepturilor omului si constatate prin acorduri de solutionare amiabila, prin decizii ale Comitetului Ministrilor Consiliului Europei si hotarari ale Curtii Europene a Drepturilor Omului, se acopera de catre Ministerul Finantelor Publice, pe baza de documente legale, din sumele prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat pe anul 2007.
   (2) Din sumele prevazute in bugetul Ministerului Finantelor Publice pentru despagubiri civile, precum si pentru cheltuieli judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni in reprezentarea intereselor statului, potrivit dispozitiilor legale, se asigura si fondurile necesare in vederea aplicarii:
   a) Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
   b) Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despagubiri sau compensatii cetatenilor romani pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, retinute sau ramase in Basarabia, Bucovina de Nord si Tinutul Herta, ca urmare a starii de razboi si a aplicarii Tratatului de Pace intre Romania si Puterile Aliate si Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, cu modificarile si completarile ulterioare;
   c) Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
   (3) Din sumele prevazute in bugetul Ministerului Finantelor Publice pentru despagubiri civile, cheltuieli judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni in reprezentarea intereselor statului, potrivit dispozitiilor legale, precum si pentru aplicarea Legii nr. 9/1998, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 290/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se asigura, la solicitarea Secretariatului General al Guvernului, respectiv a Cancelariei Primului-Ministru, fondurile necesare in vederea suportarii despagubirilor, cheltuielilor judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni in care Guvernul Romaniei este parte si, respectiv, aplicarii Legii nr. 9/1998, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 290/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Pe masura necesitatilor de finantare, se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile corespunzatoare in bugetul de stat si in bugetele celor 3 ordonatori principali de credite in scopul asigurarii creditelor bugetare in limita carora vor fi efectuate platile.
   Art. 22. - (1) Institutiile si autoritatile administratiei publice centrale si locale care au in administrare hoteluri, case de odihna si de oaspeti, baze de odihna, tratament si alte asemenea unitati asigura finantarea cheltuielilor curente si de capital pentru respectivele unitati exclusiv din veniturile proprii ale acestor activitati.
   (2) Se interzice ordonatorilor de credite sa finanteze activitatile legate de administrarea unitatilor prevazute la alin. (1) din sume alocate de la bugetul de stat, bugetele locale si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
   Art. 23. - Facilitatile si fondurile alocate prin prezenta lege, care sunt de natura ajutorului de stat, se acorda dupa indeplinirea obligatiilor prevazute in legislatia comunitara in domeniul ajutorului de stat.
   Art. 24. - (1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca, in conformitate cu procedurile comunitare pentru fondurile structurale si de coeziune, modificarile corespunzatoare intre bugetele ordonatorilor principali de credite care gestioneaza fonduri comunitare nerambursabile, inclusiv cele privind cofinantarea aferenta de la bugetul de stat, cu conditia incadrarii in nivelul total al fondurilor externe nerambursabile si al cofinantarii aferente.
   (2) Fondurile externe nerambursabile si cofinantarea aferenta se evidentiaza in bugetele ordonatorilor principali de credite, in primul trimestru, in vederea utilizarii acestora in cadrul implementarii programelor si proiectelor aprobate.
   Art. 25. - Ministerul Finantelor Publice exercita controlul financiar preventiv delegat si dupa data de 1 ianuarie 2007 la institutiile publice la care, in urma procesului de evaluare efectuat in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv, republicata, se constata mentinerea unor deficiente ale mediului de control intern si se manifesta un risc semnificativ privind buna gestiune a fondurilor si/sau patrimoniului public.
   Art. 26. - (1) Plata premiului anual aferent anului 2007 pentru personalul din institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv pentru personalul aferent activitatilor de pe langa unele institutii publice finantate integral din venituri proprii, se efectueaza din prevederile bugetare pe anul 2008, incepand cu luna ianuarie 2008.
   (2) Din prevederile bugetare aprobate pentru anul 2007 institutiile publice prevazute la alin. (1) asigura plata premiului anual aferent anului 2006.
   Art. 27. - Anexele nr. 1-10*) fac parte integranta din prezenta lege.
    ___________
   *) Anexele nr. 1-10 se publica ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.043 bis in afara abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.

    Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 65 alin. (2) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
   
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR                          PRESEDINTELE SENATULUI
BOGDAN OLTEANU NICOLAE VACAROIU
    Bucuresti, 27 decembrie 2006.
    Nr. 486.